יום שישי, 22 בינואר 2016

לשנות או לא לשנות ?

לפעמים, הדרך היחידה למצוא תבונה בדברי מנהיג היא לחפש בתוך ערימת התבן את הגרגר של התבונה...

יצחק הרצוג עם ביקורת מעניינת:
הוא תקף את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ואת ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואמר: "לשני המנהיגים אין את הכוח, המנהיגות והאומץ להסכים לפשרות כואבות. הקיצונים שלהם מחזיקים כל אחד מהם כבובת חוטים. זו תמונת ראי של שני מנהיגים משני עברי המתרס, שני מנהיגים מפוחדים, מבוהלים, שכל רצונם הוא להישאר בשלטון. שני מנהיגים שהפחד משתק אותם. וכשהמנהיגים משותקים - הקיצונים חוגגים, משני הצדדים. אנחנו תקועים. תקועים עם טרור פלסטיני וטרור היהודי. לא לבלוע ולא להקיא. "

אבל אז הוא התמקד רק באחד:
"עם נתניהו לא תהיה התקדמות. נתניהו חתם קבע עם הימין הקיצוני כי הוא פוחד מהם. ואנחנו רואים את התוצאות: אנחנו בתוך הפלסטינים והם בתוכנו. אין ביטחון. ביבי לא משתלט על הטרור. הילדים שלנו לא מוגנים".

לא חסר לכם משהו במסקנה המוזרה הזו ?
היא נועדה כמובן לשכנע אתכם בתשליל שלה: עם הרצוג כן תהיה התקדמות.

אבל עם מי הרצוג יתקדם בדיוק? הרי הוא בדיוק הסביר לנו שאבו-מאזן, אין את הכוח, המנהיגות והאומץ לפשרות כואבות.
אז מה? רק הרצוג יעשה פשרות? כבר ראינו לפני 20 שנה מה קורה בתהליך שבו הצד היהודי מחוייב לשלום בזמן בו הצד הפלסטיני מחוייב לטרור.

אז מה הוא כן מבטיח לנו?
הוא מבטיח לשתק "להם את הטלוויזיה והרדיו את הרשתות החברתיות ואת האינטרנט. לא יהיה להם אינטרנט ולא טלפון סלולרי. הם לא יוכלו להעביר הוראות למחבלים."
הוא גם מבטיח " ננקוט צעדים קשים וחריפים כולל נגד ההנהגה שלהם".
איך בדיוק הוא יעשה את כל זה ? מה, הרצוג באמת ישמיד את כל תשתיות התקשורת של עזה ? הוא באמת יורה על פגיעה בהנהגה של חמאס-עזה וייקח סיכון של טילים על תל-אביב אחרי כל פיגוע סכינאי ?
על מי הוא חושב שהוא עובד ?
מזכיר את ההבטחות של נתניהו לפני בחירות 2009. מהאופוזיציה כנראה אפשר להבטיח הכל...

אבל זה לא רק שהרצוג יהיה הרבה יותר רמבו מנתניהו. הוא גם יהיה ממש כמו נתניהו. כי הרצוג מבטיח "לא תהיה כאן עזה שנייה. לא נחזור על טעות ההתנתקות. צה"ל יישאר הצבא היחיד ממערב לירדן ששולט בביטחון ומונע טרור. צה"ל ימשיך לשבת על הגבול המזרחי בבקעת הירדן, ואחרי כמה שנים, אם יהיה שקט וביטחון, נדבר על מה הלאה."
אז מה בעצם יהיה ההבדל בין הרצוג לבין נתניהו?
זה לא מה שנתניהו עושה בדיוק עכשיו ?
אז או שהרצוג יהיה נתניהו מס' 2, או שהרצוג יהיה משהו אחר וכרגע הוא משקר....

לא. בכל זאת יש הבדל אחד.
"במקביל, נכנס ועידת ביטחון אזורית יחד עם המדינות הערביות המתונות. מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ חוששות מדעאש ומאיראן לא פחות מישראל, ודנו בכך ביומיים האחרונים כאן בכנס המכובד הזה שוב ושוב. זה יוצר לנו מפגש אינטרסים משותף. זה יכול ליצור יכולת לשיתוף פעולה צבאי, אסטרטגי, מודיעיני וגם שולחן ליזום מהלכים מדיניים. ועידה כזאת יכולה לשנות את המצב באזור".

וזאת הנקודה היחידה שבה הרצוג צודק. וזאת ההחמצה הגדולה של נתניהו. שיושב בשקט ורואה את המזרח התיכון כולו משתנה, ומדבר בעצמו על האפשרויות אבל לא עושה דבר.

דמיינו לעצמכם תהליך מדיני בין מדינת ישראל למדינות ערב, שמסתיים בהסכמי שלום, שאינם בנויים על שלום תמורת שטחים אלא על שלום תמורת שלום. רק דמיינו לכם, איך ייראה המשא ומתן המדיני העתידי עם הפלסטיני, כשלישראל יש הסכמי שלום לא רק עם מצרים וירדן, אלא גם עם ערב הסעודית ועם מרוקו ?

יש לי חלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה